• Αυξήστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Μειώστε το μέγεθος της γραμματοσειράς
  • Ελληνικά
  • English

Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου

Μενού
  • Η ζωή της
    • Η ζωή της
    • Περιεχόμενα
      • Η ζωή της
      • Βιογραφία
      • Μια ζωή σαν παραμύθι
      • Είπαν για τη Δόμνα και το έργο της
    • richmenu_01
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Άστεγη στα Δεκεμβριανά
      richmenu
      richmenu_02
      Μια ζωή σαν παραμύθι
      Κοντά στον Σίμωνα Καρά
      reach menu
      richmenu_03
      Σωκράτης Σινόπουλος
      Σχέση μαθητείας και αλληλοσεβασμός
      reach menu
  • Το έργο της
    • Το έργο της
    • Περιεχόμενα
      • Το έργο της
      • Δισκογραφία
      • Κατάλογος τραγουδιών
      • Συναυλίες
      • To «Μουσικό Οδοιπορικό»
      • Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις
      • Συνεργάτες
      • Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
    • richmenu_ton_akriton--2
      Νέα Έκδοση
      Των ακριτών και των αντρειωμένων
      richmenu
      richmenu_apokriatika--3
      Κατάλογος τραγουδιών
      Αποκριάτικα Τραγούδια
      richmenu
      richmenu_perna_perna--2
      Συναυλίες
      Ηρώδειο 2001: Περνά περνά η μέλισσα
      richmenu
      pa623_main_nikos_stefanidis--2
      Συνεργάτες
      Νίκος Στεφανίδης (1890-1983)
      richmenu
  • Ο Σύλλογος
    • Ο Σύλλογος
    • Περιεχόμενα
      • Ο Σύλλογος
      • Ποιοί είμαστε
      • Δραστηριότητες
      • Εκδόσεις του Συλλόγου
      • Εκδηλώσεις
      • Χορηγοί και Δωρητές
      • Σχετικοί σύνδεσμοι
    • association_richmenu_el_v3
      Δραστηριότητες
      Το αρχείο της Δόμνας Σαμίου
      richmenu
      association_richmenu_el_v3
      Ο Σύλλογος
      Το Δ.Σ. και τα μέλη
      richmenu
  • Η Xορωδία
    • Η Xορωδία
    • Τα μαθήματα
    • Οι δάσκαλοι
    • Τα νέα της χορωδίας
    • Εγγραφή στα μαθήματα
    • Επικοινωνία
  • Ενημέρωση
  • Επικοινωνία
Είσοδος Εμφάνιση/Απόκρυψη Φόρμας Αναζήτησης

Βρίσκεστε στο: Κεντρική σελίδα Το έργο της Δημοσιεύματα και συνεντεύξεις Τα «πάθη» στο δημοτικό τραγούδι

  • Διάδοση στο Facebook
  • Διάδοση στο Twitter
  • Διάδοση στο Google
  • Αποστολή με Email

Τα «πάθη» στο δημοτικό τραγούδι

Γ. Σκίντζας, Εφημερίδα, Το Βήμα, 28/04/2002

Κείμενο

Τα παραδοσιακά τραγούδια και οι σκοποί που ακολουθούν το «τυπικό» της Μεγάλης Εβδομάδας χάνονται στα βάθη των αιώνων. Χωρίς να μπορούν να ονομαστούν εκκλησιαστικά τραγούδια, εν τούτοις διαφοροποιούνται από ανάλογα τραγούδια άλλων χρονικών περιόδων εφόσον το ύφος και η θεματολογία τους τα κάνει να ξεχωρίζουν. Η Δόμνα Σαμίου μιλώντας στο «Βήμα» γι' αυτό το τμήμα της μουσικής στην ελληνική παράδοση υπογραμμίζει ότι στα κομμάτια και στους σκοπούς των ημερών του Πάσχα εντοπίζεται θλίψη αλλά και σεβασμός από τον λαό προς τα Άγια Πάθη του Κυρίου.

«Αν και δεν είμαι λαογράφος αλλά τραγουδίστρια» λέει η Δόμνα Σαμίου «εν τούτοις η λαϊκή παράδοση του τόπου μας έχει να επιδείξει δείγματα μουσικής γραφής στα οποία κυριαρχούν ο σεβασμός και η κατάνυξη. Ένα μεγάλο και σημαντικό μέρος κατόρθωσα να το ηχογραφήσω πριν από τέσσερα χρόνια στο άλμπουμ Τα Πασχαλιάτικα. Μέσα από την έκδοση του συγκεκριμένου CD η λαϊκή παράδοση καταγράφεται σε δύο διαφορετικές κατηγορίες, τα «Τελετουργικά» και τα «Χορευτικά». Πρόκειται για τραγούδια που «έρχονται« από όλη την Ελλάδα, τα οποία ερμηνεύονταν στα χωριά και στις πόλεις από το βράδυ της Καθαρής Δευτέρας, συνεχίζονταν όλη τη Σαρακοστή, για να καταλήξουν στην Εβδομάδα των Παθών. Δεν υπάρχει κάποια απαγόρευση όσον αφορά τα χαρούμενα τραγούδια. Στη Μύκονο π.χ. ένα από τα κομμάτια που τραγουδούσαν οι γυναίκες ήταν αυτό της Ευγενούλας. Μέσα από τους στίχους ανακαλύπτουμε ότι το πρόσωπο του τραγουδιού οδηγείται στον θάνατο ύστερα από ένα τσίμπημα που ένιωσε στο στήθος. Ενδεχομένως εδώ να περιγράφεται η επάρατη νόσος έτσι όπως την αντιλαμβανόταν ο απλός λαός. Ένα άλλο θέμα που απασχολεί τον λαό είναι η ανάσταση των νεκρών. Στον παραδοσιακό Ζαφείρη οι στίχοι κάνουν λόγο για κάποιον που ανασταίνεται με τη βοήθεια των συγχωριανών του». Η Δόμνα Σαμίου κάνει επίσης λόγο για τα Κάλαντα του Λαζάρου, που σε πολλές περιοχές της Ελλάδας «τα τραγουδούσαν ως και πριν από μερικά χρόνια». «Σήμερα δεν γνωρίζω αν συνεχίζεται η παράδοση που θέλει τους τοπικούς τραγουδιστές να ερμηνεύουν το Σήκω, Λάζαρε, και μην κοιμάσαι. Στην Κοζάνη ήξερα ότι μέχρι πρότινος τα Κάλαντα αυτά τα ερμήνευαν οι Λαζαρίνες, που δεν ήταν παρά οι γυναίκες και τα κοριτσάκια της πόλης».

Τονίζει τη σημασία που έχει η Παναγία στη λαϊκή μουσική παράδοση της Εβδομάδας των Παθών επισημαίνοντας: «Τη Μεγάλη Εβδομάδα στην Κάρπαθο και στην Κύπρο, π.χ., αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, η Παναγία είναι παρούσα. Το μοιρολόι της Παναγίας έχει ως θέμα του την αναζήτηση από τη Μητέρα του Θεανθρώπου του γιου της. Το τραγούδι αυτό στις διάφορες περιοχές της Ελλάδας το τραγουδούν οι γυναίκες είτε το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης ως το πρωί, όταν έχει φύγει όλος ο κόσμος από την εκκλησία, είτε το επόμενο βράδυ, της Μεγάλης Παρασκευής, μετά την περιφορά του Επιταφίου».

Η συστηματική καταγραφή της δημοτικής παράδοσης αλλά και η μαθητεία της δίπλα στον δάσκαλό της Σίμωνα Καρρά οδήγησαν τη Δόμνα Σαμίου στην ηχογράφηση του πρόσφατου άλμπουμ της Η Ακολουθία του Νυμφίου. Όρθρος Μεγάλης Τετάρτης (Το τροπάριο της Κασσιανής). «Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα άλμπουμ παραδοσιακής μουσικής αλλά με τη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική» λέει. «Ύστερα από σχεδόν 50 χρόνια άκουσα στην Καπνικαρέα από τον Γιώργο Ρεμούνδο –μαθητής και αυτός του Σίμωνα Καρρά– το τροπάριο ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που μας το είχε μάθει ο δάσκαλος. Η μελοποίηση είναι του Πέτρου Λαμπαδαρίου, της Μεγάλης Εκκλησίας, του Πελοποννησίου (18ος αιώνας). Τέλος, συμμετέχει και ο βυζαντινός χορός, οι «Καλοφωνάρηδες», δημιούργημα του Γιώργου Ρεμούνδου».

Δίσκοι

d20_badge
Τα Πασχαλιάτικα
CD

Πολυμέσα

Εικόνες

d20_press_tovima--2
Τα «πάθη» στο δημοτικό τραγούδι

Γ. Σκίντζας , Εφημερίδα , Το Βήμα , 28 Απριλίου 2002

  • Κεντρική σελίδα
  • Όροι χρήσης
  • Επικοινωνία
  • Δομή ιστοχώρου
Ακολουθήστε μας
  • Facebook
  • YouTube
Εγγραφή στο Newsletter
Αρχή
© 2010-2014 Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Powered by TOOLIP Web Content Management Σχεδίαση και Ανάπτυξη από την EWORX S.A.